Familiereis Zuid-Afrika, Botswana en Mozambique

We reizen met de hele familie - mijn ouders, broer en schoonzus, mijn man en onze kinderen - af naar Afrika. Wildlife safari's in Zuid-Afrika en Botswana en een zonovergoten strandverblijf op Mozambique staan ons te wachten. Omdat we met een vrij groot gezelschap zijn is de keuze voor privé villa’s al snel gemaakt.

We reizen met de hele familie – mijn ouders, broer en schoonzus, mijn man en onze kinderen – af naar Afrika. Wildlife safari's in Zuid-Afrika en Botswana en een zonovergoten strandverblijf op Mozambique staan ons te wachten. Omdat we met een vrij groot gezelschap zijn is de keuze voor privé villa’s al snel gemaakt.

We beginnen de reis rustig met een verblijf in AtholPlace Villa, een ideale start van de reis op 45 minuten rijden van de luchthaven van Johannesburg. De volgende ochtend vertrekken we vroeg om op tijd voor de middaggamedrive bij Mhondoro Game Lodge aan te komen. Het verkeer zit ons mee en binnen drie uur worden we hartelijk welkom geheten bij de main gate van het Welgevonden Game Reserve met een G&T (het is tenslotte al 12.30 uur) en wat snacks. We parkeren de auto’s en gaan met ons safarivoertuig verder naar de lodge. Aangekomen bij de villa staan er bij de waterhole voor de lodge direct twee neushoorns. Nog voordat we onze koffers in de kamers zetten snellen we met de kinderen naar de ondergrondse hide om te genieten van deze bijzondere aanblik. Eenmaal terug in de villa hebben we de tijd om eens goed rond te kijken. WAUW wat een geweldige villa, vanuit iedere kamer hebben we uitzicht op de waterhole!

Wedstrijdje selfies met dieren

Tijdens onze safari’s zien we iedere game drive wel wat nieuws. Onze gids Ivan besteedt er bijzonder veel aandacht aan om ook de kinderen op een leuke manier veel over de dieren en de omgeving bij te brengen. De kinderen kunnen dan ook iedere game drive mee, en staan ’s ochtends lachend klaar voor weer een nieuw avontuur! Trots vertellen ze aan iedereen wat ze allemaal al gezien hebben: "Olifant, leeuw, cheeta, gnoe, neushoorn, nijlpaard, krokodil, zebra, impala, kudu en nog veel meer!" Het is inmiddels ook een wedstrijd geworden om met zoveel mogelijk verschillende dieren een selfie te maken.

Een van de avonden mogen we in de hide dineren, wát een ervaring! Tijdens het diner komen er twee olifanten in de waterhole drinken, wat bijzonder om ze op zo’n kleine afstand in het donker te observeren!

Je hoeft hier niet op safari

Na drie nachten in Mhondoro is het tijd om afscheid te nemen en verder te reizen naar Botswana. Aangekomen aan de Platjan Border parkeren we onze auto aan de Zuid-Afrikaanse kant van de grens waar we vervolgens opgehaald worden door onze gids en tracker van het Koro River Camp. Na ongeveer een uurtje zijn we er, de eerste tented camp ervaring voor mijn familie. Wat een gewéldig camp! Gelegen aan de rivier zeven ensuite tenten met heel veel privacy.

Je hoeft hier niet op safari, het wild komt in de rivierbedding en vanaf je terras kun je alles perfect aanschouwen. Wij besluiten dan ook onze safaridagen in een wat rustiger tempo door te brengen.

Onverwacht komen we in een grote kudde olifanten terecht

Tijdens ons verblijf in Mhondoro maar ook tijdens een eerdere safari met ons gezin twee jaar geleden hebben we helaas nog nooit een luipaard gespot. We hebben dus een doel tijdens ons verblijf in Koro River Camp. En hoewel onze gids Moses bij voorbaat al zegt: "Het is winter en de kans is klein", hopen we toch dat we ditmaal geluk hebben. Tijdens een van de gamedrives zien we boven in een boom een prooi hangen. Dat moet van een luipaard zijn! Te voet gaan onze gids en tracker op onderzoek uit. Helaas is het luipaard nergens te bekennen. Hyena’s liggen onder de prooi te wachten tot deze wellicht naar beneden valt. We maken direct het plan met onze gids om in de avond terug te keren.

Door de dichte mopane begroeiing in dit gebied is het in het donker voor ons nogal een uitdaging om dezelfde boom terug te vinden. Gelukkig zijn onze gids en tracker er wat beter in en hebben zij ook in het donker direct de plek gevonden waar wij in de ochtend de hyena’s zagen. Helaas hangt er niets meer in de boom en is er niets meer te bekennen, jammer net gemist!

Gezien wij met kinderen reizen en de familietent wat verder gelegen is van de plek waar we dineren en aan de boma zitten besluiten we ’s avonds om na het diner niet te voet maar per voertuig naar onze tent terug te gaan. Tijdens dit kleine stukje komen we onverwacht in een grote kudde olifanten terecht die op weg zijn naar de rivier (waar ook onze tenten staan). We mogen de kudde in het donker even aanschouwen en besluiten om met gedimde lichten verder te rijden naar onze tenten. Wat een ervaring voor onze meiden! Het stekelvarken dat die avond over ons terras scharrelde maakte het helemáál af.

Tussen de gamedrives door besluiten we om met de kinderen ook een lokale school en het bijenproject van de Timbo foundation te bezoeken.

We stappen niet uit voor we een luipaard hebben gezien

Op de laatste ochtend van ons verblijf in Koro River Camp hebben we nog één vroege game drive. We zeiden nog gekscherend tegen elkaar: “Ja, de gids lacht nu wel maar die heeft nog niet in de gaten dat we niet uitstappen voor we een luipaard hebben gezien”. En wonder boven wonder spotten we na het volgen van de sporen uiteindelijk een luipaard! Wauw, wat een mooie afsluiting van ons verblijf in dit bijzondere kamp.

Feestelijke maaltijden en schitterende wandelingen

Na vier dagen Botswana reizen we weer terug naar Zuid-Afrika, naar Tzaneen waar we overnachten en de volgende morgen vroeg aan de Panoramaroute beginnen. Na een dag vol mooie uitzichten en een heerlijke lunch in de Boskombuis rijden we door naar Umsisi House, een privé villa tussen Hazyview en Whiteriver waar we drie nachten blijven. Het ligt op goede afstand van zowel de Numbi Gate voor dagtrips naar Kruger maar ook de Panoramaroute is op rijafstand. Wij kiezen ervoor om niet naar Kruger te gaan aangezien we onze gamedrives deze reis al wel gemaakt hebben.

We lunchen in Graskop, maken schitterende wandelingen met de eigenaar van de villa Paddy en hebben een relaxte middag in Whiteriver. De eigenaren Amanda en Paddy doen er alles aan om de gasten een thuis gevoel te geven. Paddy is een geweldige kok en de maaltijden zijn iedere dag een feest!

Aan het einde van ons verblijf in Umsisi House leveren we onze auto in op de luchthaven van Nelspruit en reizen vervolgens per transfer naar Mozambique voor de afsluiting van onze reis. We verblijven zes dagen in het Machangulo Private Nature Reserve op Machangulo, een schiereiland op ongeveer een uur varen van Maputo met een eigen airstrip voor gasten die in willen vliegen.

Het verblijf bij Machangulo Beach Villa is voor ons als familie perfect om de tijdens de reis opgedane indrukken op ons in te laten werken. We hebben geen telefoonsignaal, geen wifi, alleen de uitgestrekte stranden, het geluid van de golven en onze schitterende villa. Hier heb je tijd om eens echt helemaal tot rust te komen, we maken lange wandelingen over het strand waarbij we zo nu en dan een lokale visser tegenkomen.

De kinderen vermaken zich met zwemmen in de zee, zandkastelen bouwen, krabjes vangen en vissen met Jabulani, onze huismanager die ons verblijf met zijn nimmer aflatende glimlach nog aangenamer maakt. We eten hier de lekkerste maaltijden, die Jabulani als het even meezit net uit de zee gevist heeft.

Helemaal uitgerust keren we per lokale vlucht vanuit Maputo terug naar Johannesburg waar we nog een laatste overnachting hebben in het African Rock Hotel voordat we vol nieuwe ervaringen in het vliegtuig terug naar Amsterdam stappen.

Joyce Janssen

Ik observeerde gorilla’s in Oeganda, spendeerde tijd in Zuid-Afrika met mijn gezin, leerde de tango dansen in Argentinië, werd betoverd door de onderwaterwereld van de Malediven en liet me de adem benemen door de landschappen van Antarctica… Mijn voorliefde voor reizen en door Afrika in het bijzonder bracht me bij Untamed, waar ik met de groei door de jaren heen op verschillende afdelingen ervaring heb opgedaan. Door de afdelingen met elkaar te verbinden realiseren we samen de mooiste reizen waarbij niets onmogelijk is, waarbij alles tot in de puntjes geregeld is. Het enige dat u hoeft te doen tijdens uw reis is genieten!