"Een prachtige rondreis door Ethiopië. Zonder meer de moeite waard!"

Leon en Celine Savelkoul

Rondreis Noord en Zuid-Ethiopië

De heer en mevrouw Savelkoul maakten in juni 2016 een rondreis van totaal 16 dagen door Ethiopië. Het reisprogramma bevatte o.a. de hoogtepunten: de Entoto Mountains, het Tana meer, de watervallen Blauwe Nijl, Gondar, het Simien gebergte, Aksum, Lalibela en de stammen in de Omo vallei.

Dag Dorian,

Vanmorgen zijn we teruggekomen van een prachtige rondreis door Ethiopië. Zonder meer de moeite waard! Anders Afrika dan de ‘safarilanden’ waar we zijn geweest.

Onze ervaringen:

• Organisatie van de reis was in totaal zonder meer zeer goed: meteen de opvang van Maria in Addis, even koffie drinken, tips, suggesties voor restaurants etc. hebben we zeer gewaardeerd en gebruik van gemaakt. Ditzelfde geldt voor de laatste dag in Addis waar Maria ons weer heeft opgevangen en rondgeleid door Addis.
  • Driver/chauffeur Josef: prima. Hij rijdt voorzichtig wat ook nodig is, goede chauffeur, vriendelijk en zorgzaam. Alle complimenten voor hem.
  • Auto: Nissan Patrol: in dit soort landen onmisbaar dus prima

Reisprogramma:

we waren blij met de combinatie Noord en Zuid. Over all zat het programma goed in elkaar. Hier en daar hebben we kleine aanpassingen gedaan.
  • Simien Park hebben we ingekort naar één dag. Reden was dat de Eco Lodge ruim 2,5 uur rijden van het park vandaan lag (enkel). Het weer was matig met regelmatig veel mist en bewolking. Niettemin hadden we het geluk om vrijwel alle specifieke diersoorten te zien. Aangezien de reis naar Aksum vele uren omvatte, en als we een dag eerder zouden doorreizen we dan een hele dag in Aksum ter beschikking zouden hebben, hebben we voor deze aanpassing gekozen. Daarbij speelt dat het hotel in Sona en de plaats Debark ons niet aansprak. Verder was het programma in het noorden prima, boeiend en zeer goed georganiseerd. Het programma in het zuiden zat wat minder goed in elkaar (qua onze verwachtingen).
  • Dag 11: Na aankomst in Arba Minch, de dag van aankomst, hadden we ruim tijd over en hebben we tegen extra betaling het bergdorp Dorze bezocht.
  • Ook op suggestie van Maria hebben we toch de excursie met de boottocht over lake Chama doorgevoerd, waar veel krokodillen etc. te zien zouden zijn. Dit viel helaas wel tegen: aanvankelijk begrepen we dat de boottocht drie uur zou duren, op de dag zelf bleek het de verkorte versie te zijn van anderhalf uur en krokodillen etc. hebben we amper tot niet gezien. Op zich is de omgeving prachtig en is de boottocht ook mooi maar qua wildlife was het voor ons hierdoor hetzelfde als lake Tana. Spijtig, temeer omdat we van Amerikanen hoorden die we vaker troffen in dezelfde hotels/lodges dat zij veel krokodillen e.d. op hetzelfde tijdstip en dag hebben gezien zoals de beschrijving in diverse reisgidsen ook aangeven.
  • Dag 12: De stammen: we hadden de verwachting dat we drie speciale stammen zouden zien. Na het ochtendbezoek aan Mursi, wat we als bijzonder hebben ervaren, hadden we het middagprogramma; een bezoek aan het Omo dorp en museum. Dit was een ronduit een teleurstelling. Het museum hadden we binnen 20 minuten bekeken en het bezoek aan het dorp stelde echt niets voor. We waren na het ochtendprogramma al om 12.00 uur terug in de Omo Lodge, een pauze van twee uur tot 14.00 uur en na het middagprogramma waren we weer terug in de lodge om 15.15 uur. Dit dagdeel was echt een verloren middag waar we liever een bijzonder stam hadden willen bezoeken. Dit vonden we een gemiste kans omdat tijd in deze reis voor ons kostbaar was.
  • Dag 13: Het ochtendprogramma hebben we daarom laten aanpassen omdat er weer een bezoek aan een soortgelijk dorp op het programma stond en gezien de teleurstelling van de middag tevoren, heeft de driver het programma op verzoek aangepast met een bezoek aan de Hamarstam. Dit was ook gemakkelijk qua tijd/afstand in te passen en daar waren we uiteraard blij mee. Het bezoek aan het Konso village was weer goed en boeiend.

Hotels:

over het algemeen naar tevredenheid. Je weet dat je in Ethiopië bent en moet accepteren dat er diverse keren geen warm water is en de elektriciteit uitvalt - onder de noemer ‘dit hoort erbij’ -  en we zijn zeker blij met de later toegevoegde betere hotels in het programma.
  • Gozamen: acceptabel gezien de stad/omgeving. Ligging goed, kamer ruim, douche/warm water beperkt, eten matig.
  • Tana Hotel: ligging prachtig, zeer vriendelijk en behulpzaam, accommodatie gedateerd (vergane glorie), twee dagen geen warm water maar de vriendelijkheid en het eten waren goed en de ligging compenseert de rest.
  • Goha Hotel: het beste hotel dat we hebben gehad. Prachtig uitzicht, goed eten, vriendelijk, leuk ingericht, leuke hotelkamer met goed sanitair.
  • Kossoye Eco Lodge: zeer vriendelijk, eten redelijk, het was erg koud in de hut (wel leuk bedacht) en de uitbater gaf hot water bottles mee voor in bed. Uitzicht prachtig.
  • Sabean Hotel: eigenlijk slecht. Niet echt vriendelijk, zeer slecht ontbijt, avondeten dankzij de vegetarische pizza redelijk, hotelkamer acceptabel.
  • Top 12 Hotel: prachtig uitzicht, zeer vriendelijk, eten redelijk, jammer dat de restaurantruimte zo ongezellig is. Sanitair goed.
  • Paradise Lodge: uitzicht spectaculair, mooie hotelkamer, eten/restaurant matig, Jammer dat het massa is maar overall goed.
  • Omo Eco Lodge: ik denk dat - gezien de omgeving - dit het beste was. Op zich leuk opgezet, mooie vaste tenten, Eten beperkt qua keuze, na één dag (lunch en diner) ben je uitgegeten op de kaart. Op speciaal verzoek kregen we toch warm water in de ochtend nadat we uitdrukkelijk te horen hadden gekregen dat dit een eco lodge is... 🙂
  • Kongo Lodge: prachtig, met alle bloemen en uitzicht. Goed eten, mooie hotelkamer.

Samenvattend:

we hebben een boeiende, mooie en goed georganiseerde reis gehad en zijn zonder meer tevreden met bovengenoemde feedback.

Rest ons u te bedanken voor de moeite die u gedaan heeft om deze reis zo aan te bieden en het ons naar wens te maken.