"Ook hier was het weer grandioos: een sterrenlodge met buitendouche en terras op 4 m boven de grond en uitzicht over de vlakte waar diverse dieren kwamen drinken. Pure verwennerij!"

Joke en Wim Vogelpoel

Zambia

Joke en Wim Vogelpoel hebben van 4-19 mei 2013 een door Untamed Travelling samengestelde reis door Zambia gemaakt. In meerdere gebieden hebben zij vanuit verschillende lodges game drives en een riviersafari gemaakt. Als afsluiting bezochten zij de Vicoria Falls, ditmaal vanaf Zambiaanse zijde.

Wat hebben wij een supermooie samengestelde vakantiereis achter de rug!

Na de overnachting in de mooie Kilimanjaro Country Lodge werden we opgehaald voor een zeer lange reis over asfalt en gravelwegen met de nodige kuilen, door het park. Met de pont over de Kafue rivier naar de *****Leopard Lodge. Elize en haar team wachtten ons op met de mededeling dat er regelmatig leeuwen en een nijlpaard met de naam Max in het kamp kwamen. 's Avonds bij het kampvuur zagen we inderdaad leeuwen liggen. Een dag later waren ze in het kamp en rond de lodge aan het paren. Door die leeuwen werden we met een busje heen en terug naar de lodge gebracht, tot de voordeur. Hippo, Max, kwam ’s nachts het gras maaien in het kamp. Er waren voortdurend twee man die de boel in de gaten hielden wanneer wij bij het kampvuur zaten te eten.

Voor de game drives gingen we naar de overkant van de rivier waar de safari jeep klaar stond. De eerste dag was Joke gestoken door steekvliegen, door haar kleren heen. De volgende dag hebben we droge olifantenpoep gezocht en die in blikken aan de achterkant van de jeep gehangen en aangestoken. Door de rook was dat probleem opgelost. We hebben ook de 'Hot Springs' (warmwaterbronnen uit de grond, die verwacht je daar niet!) bezocht, ook weer met bewaking vanwege de wilde dieren. Tweemaal een riviersafari gehad en vele watervogels en hippo’s gespot en een dorp met een school en een kleine kliniek aan de andere kant van de rivier bezocht.

Aansluitend gevlogen naar Mfuwe. Helaas bleek dat twee van onze koffers waren achtergebleven, die pas de volgende dag met de ochtendvlucht aan zouden komen. Na aankomst in het Track & Trail River Camp vertelden manager Kirsten en bedrijfsleider Ruud dat deze door onze gids (naam Vrijdag) na de ochtend safari zouden worden opgehaald, waarna we een tandenborstel en een welkomstdrankje kregen… We sliepen weer in een safaritent langs de rivier (met veel kikkers) en ook hier een hippo bezoek aan het kamp na de avondsafari. Vele dieren gezien in het park.

Er is daar ongerepte natuur en een heel andere vegetatie te vinden. We hebben een wandelsafari gemaakt met een gids en een gewapende ranger voorop. Kirsten als spotter en gids Vrijdag hebben ons d.m.v. een lange safaririt naar het hooggelegen Puku Ridge Camp gebracht. Ook hier was het weer grandioos: een *******lodge met buitendouche en terras op 4 meter boven de grond en uitzicht over de vlakte waar diverse dieren kwamen drinken. Verwennerij! Een verrassings lunch samen met anderen op een mooie lokatie in het park en een even zo mooie sundowner. Daarna werden we teruggebracht, naar het vliegveld van Mfuwe voor de laatste vlucht naar Livingstone.

De Victoria watervallen bezocht en uiteraard zijn we zéér nat geworden. De Zambiaanse kant is veel mooier dan de Zimbabwiaanse die we eerder gezien hebben. Er was nu ook veel meer water na de natte regenmaanden.

Nogmaals bedankt ook namens John en Carla Smulders!